perjantai 6. joulukuuta 2013

6. Isänmaa ja äidinkieli.

En tiedä mistä tuo otsikko tupsahti. Piti kai vaan saada äitikin mukaan :) No, oikeasti tykkään äidinkielestä yhtä paljon kuin isänmaasta. En osaa sijamuotoja nimeltä, mutta mun mielestä suomenkieli on kaunis kieli ja tykkään hirmuisesti napista suuremmista (no, vähän pienemmistäkin...) kielioppivirheistä lehdissä ja muissa "virallisissa julkaisuissa".

Tämä kuva ei varmaan ollu yllätys, niinkuin ei koskaan ollut lippu Partiolaisten Joulukalenterissakaan :)

Tänään on yllättäen sellainen päivä kun miettii tätä kotimaataan ehkä vähän enemmän kuin normaalisti. Millaista elämä olisi jossain muussa maassa? Millaista täällä voisi olla jos historiassa asiat olisikin menneet erilailla. No, historia ei ole mun vahvinta aluetta, eeiiii todellakaan... Eikä politiikka. Joten jätän kaikki siihenkin liittyvät kotimaamietinnät suosiolla väliin. Ja talousasiat samoin.

Itse en osaa ajatella asuvani missään muualla. Kyllä mä joskus varhaisteininä haaveilin ameriikoista ja vaikka mistä, mutta ulkomaahaaveet ei mulla montaa vuotta kestäneet. Mä viihdyn Suomessa. Paitsi että mä rakastan tätä maata, mä rakastan sen pinnalta kovia ja sisältä lämpimiä ihmisiä. Lyhyitä hymähdyksiä tilanteissa kun pitäisi heittää smalltalkia. Mä tykkään Suomesta ja mä tykkään suomalaisista. Me ollaan oikeastikin aika omanlaisia ja just hyviä tällaisina. :)

Ihana talvinen kallio.
 Eihän täällä kaikki ole täydellistä. Rikollisten tuomiot on aina väärin mitoitettu, politiikassa on kaikki huonosti, tavallista talliaista ei ymmäretä, herrat juhlii meidän rahoilla, julkinen liikenne on huonompi ja kalliimpi kuin jossain muualla, autoilijoita rokotetaan liikaa, hammaslääkäriin on kuukausien jono... No, mä en mitenkään jaksa uskoa että maailmassa olisi maata, jossa kaikki toimisi kaikkien kansalaisten mielen mukaan ja kaikki olis aivan täydellisen tyytyväisiä. Huonompia vaihtoehtoja taas löytyy vaikka kuinka paljon. Mun mielestäni.

Mä tunnen olevani erilainen muori siinä suhteessa, ettei mua houkuta edes matkustelu. Kyllä mua toiset maat kiinnostaa, ja on paikkoja jotka ois kiva nähdä, mutta mua ei siltikään oikeastaan koskaan vaivaa matkakuume :) Mä oon kotikissa, ja tykkään pysyskellä kotinurkissa :)

Vanha kuva, laivan ikkunasta otettu. Raja.
 Mä arvostan esimerkiks julkista terveydenhuoltoa ihan pilviin. Mä en uskalla ajatellakaan millaisessa kunnossa olisin jos olisin syntynyt vaikka Ghanaan. Tai Yhdysvaltoihin. Missä määrin mun reumaani olis saatu hoidettua ja kuinka kalliksi se ois voinut mun vanhemmille tulla... Tai olisinko mä enää?

Ei meidän koulusysteemi meistä aina näytä niin hyvältä kuin ulkomaisten silmiin näyttää, mutta onhan sekin mahtava etu kaikille. Jokainen voi opiskella mitä haluaa. Ei tarvitse miettiä riittääkö vanhempien säästöt tai onnistutko saamaan stipendin. Lukioon pääset keskiarvolla, et rahalla. Periaatteessa kaikilla on samat mahdollisuudet. "Periaatteessa" siksi että koulutukseen vaikuttaa moni muukin asia kuin halut ja mahdollisuudet.

Suomalaiset on ihania ihmisiä. Kyllä mä näen ympärilläni ihan niitä stereotyyppisiä suomalaisia - juroja, hiljaisia, rehellisiä, lakia noudattavia, ahkeria ja sydämellisiä. Eikös ulkomaillakin tiedetä se, että suomalaiseen kestää tutustua, mutta kun jää on murrettu löytyy tyynen pinnan alta ihan mahtaa ystävä.

Ei, mä en vaihtais tätä maata mihinkään muuhun <3
Vanha kuva tämäkin, ei täällä vielä mitään lunta ole...
Ja tässä vielä tämän aamun aamupala. Oli hyvää ja kaikki meni :D


Me vietetään itsenäisyyspäivää mun Famuni luona. Tarvitsemmekin reilusti energiaa mitä puurosta ja aamupirtelöstä saa, kun tuonne räntäsateeseen täytyy kohta lähteä vaeltamaan... ;)

Rauhallista Itsenäisyyspäivää kaikille :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentteja? Ajatuksia? Ruusuja tai risuja? Anna tulla :D