perjantai 3. tammikuuta 2014

Vuoden alkua ja ruotuun palaamista.


Vuosi vaihtui Pohjassa, jonne ehdittiin juuri ja juuri kuudeksi katsomaan jokavuotista upeaa ilotulitusta. Ilotulituksen jälkeen oli hyvä rahoittua ja rentoutua äitin ja faijan luona, käydä saunassa ja lopulta vaihtaa vuotta katsellen ja kuunnellen muksujen hihkuntaa tähtisadetikkujen kanssa. Rauhallinen oli siis uusi vuosi meillä. Eikä ollut pää kipeä heti ensimmäisenä päivänä.


Sain vielä pari joululahjaakin koska ei oltu nähty joulun aikaan. Tämmöset on mun mielestä upeita lahjoja - itsetehdyt! Äiti oli takonut mulle maustelusikan ja faija oli tehnyt luusta ja puusta kaulakorun, jonka oli pakannut itsetehtyyn rasiaan. Ihan mahtavaa :D
 

Niin juu, täytyyhän mun kertoa muistakin mahtilahjoista mitä sain jouluna :D Kannattaa aina toivoa ;) Sain meinaan ihanan paksua kasvorasvaa!  Ja villasukat ja teetä!!! Mahtavaa! Ja joulutonttu toi paljon toivotut sählymailan (normi kolmekutosen naisen lahjatoive), säädettävän 15 kilon käsipainon ja uuden treenirepun. Ja ettei menis liian maanläheiseks sain myös korkkarit ja hajuvettä ^_^


Nerokas ja kaunis kynttilänjalka, jossa kynttilä palaa ihan kokonaan loppuun :)
Ja tässä on mun evästykseni eiliseltä. Hiinä ja hiinä jaksoin nousta sohvan pohjalta ja paistaa rahka-munaletut ja makkarat ja lämmittää pavut. Ajattelin ruoan niin, että letut edustavat proteiinia, pavut kasviksia ja kuitua ja makkara hiilaria :D Ihan hyvää, mutta aikamoista roskaa kaikkien jouluherkkujen jatkoksi...


Mä en ois uskonu miten paljon nää joulukuun hölläilyt ruoan kanssa tuntuu olossa. Painoahan mä en ois pelänny - itse asiassa toivoinkin sen nousevan. Mut ei tarttunu paino, ei. Sen sijaan mun olo muuttu ihan mahdottomasti. Musta tuli laiska, saamaton, väsynyt ja hermostunut. Tekemättömät asiat otti ihan kympillä päähän  mutta mitään ei jaksanu tehä. Yhtäkkiä mä tajusin että samanlainen olohan mulla oli ollu ties kuinka kauan. Elokuuhun asti. Tuo oli just se sama olo millä mä oon painanu menemään monta vuotta. Ihmettelen miten oon saanu mitään aikaseks. Ei, mä haluan sen pirteen olon takaisin! Tänään sitten marssin kauppaan ja ostin tuttuja ja turvallisia - ja terveellisiä - juttuja... Raejuustoa, mustikkakeittoa, hedelmiä, pinaattia, kanaa, avokadoa, greippiä, inkivääriä... Ja ensimmäiseks kaupasta tultua tein itelleni smoothien.


Oonhan mä pari viherpirtelöä joulun jälkeen juonutkin, mutta ei se auta jos muu syöminen on ihan mitä sattuu, laadullisesti ja ajallisesti. Mut tää smoothie oli niin älyttömän hyvää, että teen uusiks huomenna! Pohjana kokeilin kefiiriä (sitä mun oman sienen pöhistämää :D ) normaalin rahkan sijaan. Lisäks laitoin tehariin kolme tölkkipersikan puolikasta, sentin pätkän inkivääriä, puolikkaan avokadoa (se ois kyllä ollu kivempi kypsempänä XD ), puolikkaan päärynää, tilkan täysmehua ja lopuks heivasin päivän satsin Opti-MSM:ää päälle. Kunnolla sekaisin ja testaukseen - ja lempparilistalle! Mä odotin et kefiirin kirpeys ois maistunu enemmän, mut eipäs maistunutkaan ollenkaan liikaa. Ois jo huominen, tahdon lisää :P

Tuo kefiiri muuten taitaa tosiaan toimia. Mulla oli ennen joulua päänsärkyä, joka räjähti valloilleen hieronnasta. Mä uskon että hieronnassa lähti kuonat kunnolla liikkeelle, jolloin kefiiri pääsi toimimaan toden teolla puhdistaen maksaa ja muita ulottuvuuksia minussa. Kuonan liikkeelle lähdön huomasi päänsäryn lisäksi erinäisistä muistakin asioista - sellaisista joita huomataan vain yksinään vessan lukittujen ovien takana XD Päänsärky helpotti kun vessakäynnin vihjaisemana tajusin alkaa juoda ihan reilusti vettä. Nyt etenkin aion pitää huolen siitä että juon kefiirini joka päivä - on pakko saada oloa kevyemmäksi ja... noh, kuonattomammaksi.

Vatsakaan ei muuten ole tykännyt joulun ajan sokeri- ja vehnäjauhoövereistä, harvoin mulla mahakipuja on ollut... Eikä tykännyt ihokaan. Mun Roaccutanilla kuntoon saamani iho lykkäs pari viikkoa ennen joulua ohimooni sellaisen paiseen etten hetkeen ole nähnyt... Ja kun MÄ puhun paiseista, mä EN tarkota isoa finniä. Vaan sellasta kaksisenttisen kokoista kupolia jota ei saa meikillä piiloon vaan käyttöön on otettava hiukset ja/tai pipo O.o Tuosta säikähtäneenä mä päätin kokeilla gluteenin välttelyä. Ennenkin on asia käynyt mielessä, mutta mun iho on aina ollut niin huonossa kunnossa, että ruokavalion tehot ois näkyneet vasta piiiiiitkien aikojen päästä. Nyt on vielä ihan hyvä tilanne, joten on helpompi todeta auttaako gluteeniton ihon kuntoon vai ei. Tänään tutkin kaupassa jo valmiiksi leipiä - missä on vehnägluteenia ja missä ei :)


Ruoaksi tein broileria ja vihanneksia uunissa - broilerin päällä oli kyllä smetanaa fetan lisäksi, mutta ei nyt liioitella terveysjuttuja heti alkuun ;) Lisäksi söin perinteeksi muodostuneen läjän kesäkurpitsaa - helpoin tapa kerätä päivän kasvismäärää kasaan. Perunat tein ohjeella joka aamulla jo osui silmääni netin syövereissä - kun vain muistaisin missä O.o Pottujen nimi oli kuitenkin Ryppyperunat. Nimi oli jo niin jänskä, että jäin lukemaan sivua eteenpäin. Googlaamalla löysin läjän ohjeita, ja keitin perunat valtavan vaikean, Kotikokin sivuilta napatun, reseptin mukaan. Potuthan siis keitetään tosi suolaisessa vedessä, ja lopuksi vettä vähennetään reilusti ja perunat saa muhia vielä suolaisessa vesitilkassa kunnes vesi on haihtunut. Kuten arvata saattaa, perunan pintaan jää melko hyvin suolaa - ja sepäs saa perunat niin maittaviksi etten edes minä tarvinnut potuille _mitään_ seuralaista. En margariinia, en broilerin smetanaa, en vesihörpsyä. Päivän suola-annostakin sai täytettyä perunoilla ihan kivasti. En olis uskonut että mulle joskus maistuu kuiva peruna :D

Joku muu peruna muuten sopii hommaan paremmin kuin puikula. Kattilan pohja oli mulla valmiin muussin peitossa... Onneks suurin osa perunoista säilyi kuitenkin kasassa. Valitkaa siis normi kiinteä pottu.
Eiks oo kiva että mä testasin senkin asian ettei teidän tarvii? :D

Mä oon siis tosi huono perunan syöjä ollu aina, oikeastaan missä muodossa vaan. Nyt päätin opetella senkin homman kun gluteeninvälttelytestini vaikeuttaa pastan käyttöä. Täytyykin tarkastaa onko mulla kaapissa vielä perunakeittokirja - ja toivoa että ohjeet sisältää muutakin kuin kerma- ja voipottuja tai korppujauhotettuja perunakroketteja...

Loppuun vielä ihan näpsäkkä kaava smoothien tekoon. Mulla ainakin välillä meinaa mielikuvitus loppua, mutta tän avulla saa aivosoluja vähän liikkeelle ja uusia ideoita hurautteluun. Vaikka mä tosin juonkin nyt tän päivän kefiiri-smoothia kunnes kyllästyn ^_^


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentteja? Ajatuksia? Ruusuja tai risuja? Anna tulla :D