keskiviikko 16. lokakuuta 2013

Tutkijan töitä

In Shapen alusta oon miettiny normaalia enemmän tuota mun kortisonilääkitystäni. Lukenu pakkotoistosta miten se on ihan hirveen huonoks punttaajalle ja miten se syö lihasta ja turvottaa. Enkä oo päässy mihinkään lopputulokseen koska mulla ei oo lihasta sikskään kun en oo pitkään aikaan tehny niiden eteen mitään. Ja turvotusta en oo huomannu. Sit mulla tuli mieleen semmonen hassu asia, et mä en oikeastaan tiedä mun lääkityksestäni mitään! Selkärankareumakin on melko tuntematon, nivelreumasta tiedän sen mitä oon äitiltä ja lääkäreiltä aikoinaan kuullu... Pitäskö päivittää tietojansa niidenkin suhteen, kun mä kuitenkin tiedän esimerkiks ystäväni kilpirauhasen vajaatoiminnasta aika paljon kun tein päättötyöni siihen liittyen??? Päättötyössä mä kirjotin umpieritysrauhasistakin, mut ei tullu mieleen tietenkään siinä stressissä kiinnittää huomiota siihen pieneen lisämunuaiseen joka liittyy muhun itseeni. Mutta tuo kortisoni... Niin paljon siitä löytyy pahaa sanottavaa, mutta siihen se tahtoo jäädä... Miksi kortisoni tekee mitä tekee???

Siinä on kortisoni. Kuva on wikipepdiasta, mut mä tein sille hymynaaman ettei se olis niin iso mörkö :)


Mitä mä sit asiaa tutkiessani opin?

*"Kortisoni on kortisolin aineenvaihduntatuote, kortisoli on hormoni jota lisämunuaiset erittää." Sitä mä ihmettelin pitkään et mitä kortisoni oikein on, kun aina joka paikassa vaan puhutaan lisämunuaisista ja kortisoLista... Mut selvishän sekin. Ensin tulee kortisoli josta osa muuttuu kortisoniksi. Kortisonin vaikutukset (ja sivuvaikutukset) ei ole niin isoja kuin kortisolilla.

*"Kortisoni saa rasvan varastoitumaan keskivartaloon, maksan ympärille, kasvoihin ja niskaan." Annoksen pitää kuitenkin olla ainakin tuplaten mun tänhetkinen annostus ennenkuin ilmenee näitä rasva-aineenvaihdunnan oireita joihin kuuluu myös kuukasvoisuus. Mullakin ollu muksuna vähän pyöreemmät posket välillä, mut siinäkin oon selvinny aika vähällä.

*"Kortisoni lisää ruokahalua, sillä glukokortikoidien luonnollinen tehtävä on turvata elimistön energiansaanti." Tätä en oo itse huomannu muuten kuin kortisonipiikkien yhteydessä, mutta ne annokset onkin sit tosi paljon suurempia kuin mun päivittäinen nielastava annos :)

Siinä on polvi jota piikitetään. Mutta noin isoa ruiskua en ole kyllä koskaan nähny käytössä... Kuvan nappasin aafp.org:sta.


*"Kortisoni haittaa luun rakentajasolujen toimintaa ja näin luun uudisrakentumista. Se hidastaa kalsiumin imeytymistä suolesta ja näistä syistä altistaa osteoporoosille." Mulla on luutiheydenmittauksessa muutamia vuosia sit todettu osteopeniaa eli vähentynyttä luuntiheyttä joka ei vielä ole osteoporoosia. Vaan kahden vuoden sali- ja jumppaharrastelun jälkeen oli tasot jo huisisti paremmat, lääkäri ihmettelikin että mitä oon tehny. Liikunta siis kannattaa!

*"Kortisoni heikentää vatsan suojakalvoa ja siksi etenkin särkylääkkeiden kanssa altistaa vatsahaavalle." Jep, kuulin asiasta siinä vaiheessa kun olin ruokatorviongelmien takia gastroskopiassa ja sain tietää vatsassa näkyvästä parantuneesta vatsahaavasta... Siihen mennessä kukaan ei ollut maininnut sellaista pikku asiaa että "kortisonilääkityksen aikana täytyy aina olla vatsansuojalääkitys!" Aha. Kiitti.

Kuvan lääkkeet eivät liity tapaukseen. Tosin joskus on tuntunu että lääkkeiden ja niiden sivuvaikutustenestolääkkeiden ja yhden varalisälääkkeen annos on jotakuinkin kuvassa näkyvän kokoinen. Kuvan tarjosi dinby.dk, tak :)


*"Mitä pidempi kortisonikuuri, sitä hitaammin lopettaminen on hoidettava jotta vältetään lisämunuaisten vajaatoiminnan oireet." Kuurin lopettamiseen saattaa mennä kuukausia ja annosta saa alentaa yleensä noin neljäsosan kerrallaan.

*"Kortisoni ohentaa ihoa ja voi aiheuttaa aknea." Ihanaa, nyt pelkään näppyjen paluuta kahta kauheammin. Tähän asti tiesin vaan ihon ohenemisesta ja tiesin ihon punottavan helposti (vaikka sokeroinnin tai kuorinnan jälkeen) ja enemmän kuin "normaaleilla".

(Tähän en laita kuvaa koska näppykuva tästä blogista löytyy jo.)

*"Kortisonihoito voi edistää harmaakaihin ilmaantumista." Taidankin soittaa terveysasemalle ja kysyä pääsystä silmälääkärille. Mun kaihia ei oo tarkastettu melkein kahteen vuosikymmeneen -_-

*"Kortisoni piilottaa tulehdusoireita, mutta altistaa infektioille alentamalla vastustukykyä." Tän oon saanu huomata siinä, että luulen olevani vaan kovassa flunssassa mutta oonkin keuhkokuumeessa. Kortisonin kanssa kuume ei ihan helpolla nouse ja kun nousee niin tulehdus on jo aika pitkällä. Siksi otan influenssarokotuksenkin, koska mut kortisonin takia lasketaan riskiryhmään kuuluvaksi. Tästä syystä myös hampaat pitää pitää kunnossa, koska tulehdus voi piileskellä kortisonin takana pitkäänkin ja aiheuttaa vahinkoa muuallakin kuin suussa...

*"Kortisoni vaikuttaa verensokeriin." Kortisoni kohottaa verensokeria jolloin elimistö tarvitsee enemmän insuliinia verensokerin säätelyyn. Tästä syystä isoilla kortisoniannoksilla ja pidemmällä aikavälillä voi kehittyä insuliiniresistenssi, joka taas liittyy kakkostyypin diabetekseenkin. Kun kortisoni yleensä otetaan aamulla, verensokeri on korkeimmillaan illalla. Yön aikana verensokeri voikin sitten romahtaa - ei ihme että mun verensokeriongelmat on aina ajoittuneet aamuihin ja aamupäiviin. Selvisi sekin.

*"Kortisoni aiheuttaa lihasheikkoutta." Tän asian selvittäminen aiheutti mulle eniten päänvaivaa ja tää mua eniten kiinnosti. Mutta tämän verran tiedän nyt: Koska kortisonin (ja nimenomaan glukokortikoidien mihin kortisoni kuuluu) tehtävä on se energian hankkiminen, hajottaa se lihaksessa proteiineja aminohapoiksi, jotka sitten kulkeutuu maksaan glukoneogeneesin tarpeisiin. Glukoneogeneesi taas on se prosessi, jossa glukoosia elikkäs helppoo käyttöenergiaa valmistetaan jostain muusta kuin hiilihydraateista, kuten noista lihaksista napatuista aminohapoista. Glukokortikoidit voi myös aiheuttaa kaliumin erittymistä munuaisissa joka voi myöskin vaikuttaa lihaksiin - ikävällä tavalla.

Siinä on mun paranemaan lähteny lihasheikkous ^_^

*Kortisoni voi myös aiheuttaa unettomuutta, hermoilua, psykoosia, ja kaikkea muuta jänskää. Eli periaatteessa stressioireita, stressihormoneihin kun kuuluu. Mutta eihän kaikkeen mahdolliseen voi valmistautua tai keskittyä. Eikä kannatakaan.

Koska kortisonin vaihtoehtoina ois solunsalpaajat tai biologiset lääkkeet jotka ah, niin luonnolliselta kuin kuulostavatkin, aiheuttavat ihan yhtälailla ikäviä sivuvaikutuksia, niin kiitos pitäydyn tässä vanhassa rakkaassa myrkyssäni. Ilman lääkkeitä kun en kuitenkaan pärjää. Olishan se hienoa ja kivaa, mut kun ei niin ei. Ja koska nyt opin sen, että mun annokseni on melko pieni, niin en enää huolehdi sivuvaikutuksista. Ehkä mä jopa saan ne lihaksetkin joskus, kunhan näen vähän vaivaa. Ai, eikö ne muillekaan tule tosta noin vaan??? :P

Ihmisen elimistö on muutenkin niin huippuhieno juttu, että kyllä siellä kaikki on tarpeellista. Kaikki on jotain kautta yhteydessä kaikkeen. Kortisoni toimii muiden hormonien kanssa just niinkuin kuuluukin.

Riittäiskö se tietoiskusta? :D

Maanantaina oli olkapäiden ja ojentajien vuoro salilla. Olikos se niin että kolmas kerta toden sanoo? Koska tällä kertaa sain tosi hyvän tuntuman sekä olkapäihin että ojentajiin. Olat etenkin muistutteli olemassaolostaan loppupäivän ja vielä seuraavanakin päivänä. Ihan mahtavaa!

Salimatkalla pitää aina räpsiä kuvia :)
Eilen oli sitten taas jalkapäivä. Ihana, ihana jalkapäivä <3 Hirveä hiki treenin alusta loppuun <3
Eilen myöskin törmäsin ensimmäiseen Fitfarmilaiseeni, sattuipa vielä olemaan In Shapelainen. Voi kun voisinkin sanoa tunnistaneeni tyypin saliohjelmasta, mutta totuus on että näin paperiläjän jossa vilahti Fitfarmin logo. Ja siispä kysymään asiaa :) Hirveän paljon ei siinä ehtinyt juttelemaan, ettei vaan hiki olis laskenut. Ja treenatessa mä en voi kuvitellakaan paljoa juttelevani. Ellen tahdo kuolata paidalleni samalla.

Maanantaina oli kuuraa ^_^

Tänään oli salikortin viimeinen päivä, ja mulla oli tarkoitus mennä tekemään vielä hauis- ja rintatreeni. Mut sit kävi näin...


Ranne, joka oli kiukutellu jo pari päivää, päätti olla sen verran turvoksissa etten uskalla sitä nyt ärsyttää yhtään enempää. Hassua sinänsä - olisin kuvitellut että kiukustuva ranne olis ollu vasemmassa kädessä, koska se on kaikenkaikkiaan hirveen paljon heikompi käsi kuin oikea niin olisin luullut että sama paino ärsyttäisi sitä suhteessa enemmän...

Rannekiukkua ei helpottanut edes hienohkot treenihanskat.
Jotenka nyt lepuutan pari päivää, napsin pari tulehduskipulääkettä ja katon mitä tuo ranne meinaa. Viikon lopussa vois sit kokeilla tehdä jotain. Kotitreeniä, koska ens keskiviikkoon asti ollaan salittomia. Hirmuisen pähkäilyn jälkeen päädyin menemään takaisin uimahallin salille. Olkoonkin että se on melkoisen pieni enkä ole varma löytyykö kaikki tarvittavat laitteet sieltä - mutta vaihtoehtoliikkeitähän on, joten niitä kokeilemaan jos muu ei auta :D Lisäks se on sopivan kävelymatkan päässä, lämmittelyt hoituu matkalla salille ja kotiin :) Eikä mua haittaa sekään, että kelakortin reumakoodilla kuukauslipun hinta on tosi halpa. Eikä sekään että samalla kortilla voi sitten käydä uimassakin. Kuopus ainakin tykkää just viimeksmainitusta.

Seuraavaks mä pläjäytän vaan ison kasa kuvia. Noiden tietojen kaiveluun meinas jo pari kertaa mennä hermo, mut jotain selvis sit kun tarpeeks jakso vääntää ja kaivaa. Tuntu ettei tästä päivityksestä tahdo tulla mitään... Nyt oon ilonen siitä et pääsen eroon kahdestatuhannesta (no melkein) välilehdestä ja niiden selailusta - jesss!!!

Valkosuklaapuddinkia vadelmilla

Tää oli huono yritys tehdä mikrossa marenkia valkuaisista ja steviasta. Sitkeetä ja mautonta. En suosittele.

Protskulettuja joiden ohjetta tai alkuperää en enää muista :(

Mutta ne oli tooosi hyviä paistetun mausteomenan ja jätskin kanssa. Juu, jätski kuuluu mun... öh...

Kinkkujuustomunakokkelia myskikurpitsan viekussa, aamupirtelöitä, aamullääkkeitä (puolet on kyllä vitskuja), tonnikalasalaattia fetalla ja reajuustolla ja maailman parhaita jauhelihapihvejä pelkästä jauhelihasta ja mausteista :P

Mä keitin vähän makaronia. Tässä ei ole vesiä vielä kaadettu.

Makaronista tuli melko paljon tonnikalasalaattia. Ihanku mä jaksaisin syödä samaa ruokaa kolme päivää -_-

Pari maistoin vaan, muksut tartti leffapopparit :)

En yleensä kata aamupalaani ikkunalaudalle.

Protskupuddinkia, ruusunmarjapilttiä ja marjamix-jauhetta :)

Kuopuskin tahto puddinkia. Tein miniannoksen.

Puddinkiin pelmahti nyt ruusunjuurijauhekin. Testing.

Se syksy ^_^


Tämäkin oli liekinvärinen vaan pari päivää, nyt se on jo ruskea -_-

Voi taivas!




Tutkimuksessani käyttökelpoisimmiksi lähteiksi osoittautuivat: hyväterveys.fi, vaikeaosteoporoosi.fi, reumaliitto.fi, terveystalo.com, ohjepankki.vsshp.fi, terveyskirjasto.fi, diabetes.fi,  ja medicina.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentteja? Ajatuksia? Ruusuja tai risuja? Anna tulla :D