torstai 20. maaliskuuta 2014

Digi-Detox ja keskittymiskuuri.

Mä lähden nyt viikon kestävään nettivieroitukseen. Ei, ei mun netinkäyttö aiheuta mulle ongelmia eikä se satuta mun läheisiäni. Mua vaan on alkanut ärsyttää millainen jättimäinen aikarosvo se on ja miten se vaatii mun aikaani vähintään kerran tunnissa. Eilen päätin sanoutua hetkeksi irti netistä, ja aamulla kun sammutin kännykästä herätyksen avasin saman tien facebookin - se oli auki jo ennenkuin tajusinkaan.
Näitä voisin miettiä vieroituksen aikana. Jos muistan kohdat, koska enhän voi tarkastaa niitä täältäkään :D
Mietin tätä digi-detoxia kyllä aika juurta jaksain. Pitäisinkö taukoa vain mun suurimmasta ongelmastani facebookista vai eläisinkö ihan kuin nettiä ei olisikaan? Päädyin vähän pehmennettyyn repäisyyn - kännykkääni tulee meilit edelleen ja ne aion tsekata, koska työnhaku. En voi ottaa riskiä että meilin kautta tulisi mahdollisuuksia jotka jäisi sitten käyttämättä. Samoin annoin itselleni luvan katsoa ohjelmia netin kautta, mutta sekin sillä rajoituksella että mun pitää tietää mitä aion katsoa - en siis voi selata leffatarjontaa puolta tuntia. Sitäpaitsi juurikin aloitin Doctor Whon katselun, enkä toki viikkoa voi olla ilman tohtoria :D

Ajattelin blogiakin ja päätin kirjoittaa tärkeät asiat paperille. Mietin miten puran sydäntäni ystäville ja päädyin siinäkin paperimahdollisuuteen - vaikkakin puhelin on ensisijainen kommunikaatiotapa. Mä olen vain jotenkin niin vieraantunut puhelimestakin, että tykkään hoitaa suuren osan sosiaalista elämäänikin näpyttelemällä. Netissä mulla onkin paljon tuttuja, jotka on siitäkin "turvallisia" etteivät soittele noin vain. Osaan puhua asioita puhelimessa kyllä, mutta höpöttäjäksi musta ei ole jamä tahdon rauhallisen ajankohdan ja tilan puhua - en mitenkään voi lörpötellä samalla kun kokkaan tai katson telkkaria tai jos muksut höpisee vieressä. Mä tykkään omasta ajasta, rauhasta ja yksin olostakin, mutta samalla kaipaan vanhoja aikoja kun ihmiset vaan ilmesty ovelle. Nykyään kukaan ei kuitenkaan tule ovelle eikä pyydä kahville, on perheet ja työt ja rajattu vapaa-aika, eikä mun nykyisellä asuinalueella asu kovin montaa tuttua. Sehän tässä miniprojektissa vähän pelottaakin - miten yksinäinen musta tulee? Vai huomaanko mä tänkin asian suhteen jotain ihan uutta?




Osasyy digi-detoxiin on myöskin se, että mua on alkanut ärsyttää digielämän pinnallisuus ja keveys. Musta tuntuu että ihmiset eivät jaksa enää käsitellä suuria tai raskaita aiheita, vaan kaiken pitää olla helppoa ja mukavaa. Mutta tästä aiheesta purkaudun myöhemmin. Ehkä saan senkin kirjoitettua paperille, nyt olen vain pyöritellyt aihetta mielessäni saamatta mitään kuitenkaan aikaan.

Samalla kun irrottaudun maailmanverkosta, aion myös opetella keskittymään. Ehkä se tapahtuu automaattisesti, ehkä se vaatii töitä - en tiedä vielä. Hain eilen kirjastosta ison, ihanan kirjan, jotta mulla olisi jotain mihin keskittyä jos homma muuten tuntuu vaikealta. Lukeminenkin jää nykyään niin mahdottoman vähälle tai vähintään se on hirmuisen hidasta, vaikka ennen ahmin kirjoja päivässä-parissa. Ja koska olen nörtti ja fanitan Game of Thronesia, olen tuntenut vähän huonoa omaatuntoa siitä että fanitan vain ohjelmaa lukematta kirjoja. Siispä tässä on mun viikon seuralaiseni:

Olen tulossa Jon, Daenerys, Tyrion ja Arya!





Paitsi tätä digiaikaan korpeutumista, on kaikki sujunut tosi hyvin. BootyCampin treenit on ihan mahtavia, tykkään tehdä kaikkia niistä kolmesta. Leuanvetolaitekin on jo tuttu ja melkosen paljon parempi näin alottelijalle kuin pelkät negatiiviset vedot. Mun mielestä - ainakin toistoja saa tehtyä enemmän ja helpotuksesta huolimatta voimat kyllä loppuukin :) Ruokavalio on toimiva ja uskon kyllä että paino tän kuurin aikana ylittää sen kauan tavoitellun viiskymppisen! Se, että hedelmät ja kastikkeet on ok, jeesii ainakin mua tosi paljon - helpompi keksiä välipaloja ja inspiroida uusia juttuja :D Johan mä jo kerran hihkuin ylittäneeni neljänkymmenenkahdeksan kilon rajankin, mutta suureksi pettymykseksi se lisäkilo olikin vaan naisellista turvotusta joka naisvaivojen myötä hävisi kuin pieru Saharaan :(

Ruokavinkkinä on muuten vinkattava panerointi johon sain idean -ylläripylläri- facebookista kokkiryhmästä. Kun luovuin vehnästä, iski mulle heti ikävä kaikkea paneroitua - siitä huolimatta että itse en paneroi yleensä mitään enkä ulkona syödessäkään tilaa pnaeroituja wienerleikkeitä tai muita. Mutta tähän mun olemattomaan ongelmaan löytyi kuitenkin ratkaisu: manteli! Ja minähän tyttö paneroin heti! Kokonaisista manteleista surautin sellaista melko epätasaista jauhoa, johon sekoitin mausteet - suolaa, pippureita, paprikaa ja valkosipulijauhetta. Jauho lautaselle ja broilerin minuuttipihvi jauhoon pyörimään. Paistaminen kuumalla pannulla kookosöljyssä (tai mistä ikinä itse pitääkään) nopeasti ja herkku on valmis! Oli muuten ihan ältsin hyvää ja tänään meinaan tehdä herkkua uudestaan.
Lisäkkeeksi hunaja-chili-vihanneksia - kaikki meni ^_^

Tämän päivän hesarissa (oon eläny aamulehdellistä luksuselämää jo puolitoista viikkoa, kun eräs ihana netin nörttiryhmäläinen käänsi lehtensä mulle lomansa ajaksi) oli ohjeita japanilaisiin ruokiin ja yksi ohje sai mutkin innostumaan heti.Tori no kara-age eli friteerattua kanaa, ja jauhoina käytetään perunajauhoja! Mä olen jotenkin niin aivopesty siihen ettei mitään voi tehdä ilman vehnäjauhoja, että tällaiset huomiot on mulle ihan oikeasti innoituksen aiheita :D

Lisäksi aion vihdoin kokeilla protskujätskiä. Senkin ohjetta googlasin varuiksi netistä vielä aamulla, mutten löytänyt mitään selkeää ohjetta joka olisi muistuttanut päässäni olevaa, ehkä mielikuvitukseni luomaa reseptiä... Joten säveltäen mennään ja tuloksesta kuulette kun palaan. Ehkä. Jos se onnistuu :D

Vielä on pakko hehkuttaa uusia protskujauhoja! Tilasin Fitnesstukusta vaihtelun vuoksi (no okei, jäätelö mielessä) paria perusproteiinia kun makuina löytyi houkuttelevat Star Nutritionin ice coffee ja banaani. Veteen sekoitettuna nuo ei oo sen herkumpia kuin muutkaan, mutta maitoon sekotettuna ja sauvasekottimella tasaiseksi huristettuna ihan älyttömän hyvää! Ajattelinki käyttää noita Starin makupaloja kotona välipaloina ja Selfin Micro Wheytä (kookos-suklaa, omnomnom) kiikuttaa salille koska MW sekoittuu veteen ravistamallakin ihan loistavasti ja makukin on veteen sekoitettuna mainio.

Päiväkahvia ja jääkahvia, nammmm :P

Ja ainiin, nyt mulla on myös vihdoin koossa ainekset itse tehtävään laturiin, ja kerran sen oon testannutkin :D Beeta-alaniini purkista muuten potkii mulla huomattavasti vahvemmin kuin Shock-laturijuomassa jota käytin ennen. Ehkä määräkin on eri, ohjeen mukainen kuitenkin (itse asiassa laitoin jopa vähemmän ja silti kutisi kivasti!) Eli tällä hetkellä sekoitan mehuun kreatiinia, tauriinia, arginiinia ja beeta-alaniinia ja hörppään seoksen ennen salille lähtöä. Glutamiini mulla on vielä harkinnassa tuon litanian lisäksi. Hifistelyä ehkä, mutta haittaakse? :D
Hifistelypurnukoita. Beeta-alaniini kölli jo hyllyssä, eikä siksi jaksanut tulla kuvaan.
Mut nyt kello lähenee jo puoltapäivää ja mun on aika sulkea tietokone. Keitän vaikka pannullisen teetä, nappaan kirjan kainaloon ja suuntaan sohvannurkkaan. Ah!
Voiko teellä olla hienompaa nimeä? Gandalf on jasmiinilla ja bergamotilla maustettu vihreä tee. Toinen aarteeni on Romeo ja Julia - ökyruusuinen vihreä tee <3

Odessaakin kyllästyttää kun oon aina koneella eikä rassu pääse läppärin päälle nukkumaan -_-





2 kommenttia:

  1. Tässä on loistava proteiini mistä tehdä herkkuja! http://www.fitnesstukku.fi/5/fi/artiklar/gourmet-pro
    mä jätin beeta-alaniinin käytön kun mulle tuli niin huono olo. oksettava.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyykin joku kerta kokeilla tuotakin, kiitos vinkistä :D
      Joo mä oon kuullu ettei beeta-alaniini sovi ihan kaikille, joillain tulee huono olo ja joillain taas iskee sydän läpättämään :/ Mulla tulee vaan sitä nipistelyä iholle, ja se on musta ihan jännä tunne :)

      Poista

Kommentteja? Ajatuksia? Ruusuja tai risuja? Anna tulla :D